De beide torens verschillen van elkaar m.b.t. de opbouw van de achterzijde. De zuidelijke toren bevat immers het motorhuis en de bedieningscabine, en heeft extra contructies voor het geleiden van alle hijskabels vanuit het motorhuis achterlangs de toren, omhoog naar de bovenkant van de toren.

De voorzijde is bij beide torens hetzelfde.

Voorzijde

De voorzijde van de torens bestaat primair uit een 5 tal horizontale liggers met daartussen V vormige constructies. Het bovenste vak in de toren wordt voorzien van een V constructie van Evergreen H profiel, wat met de hand op maat gemaakt moet worden. Het beste is om dat als laatste te doen.

tower front
De te gebruiken profielen voor de voorzijde van beide torens. 1 setje per toren.

Eerst gaan we dus 1 zijframe voorzien van 5 setjes van een horizontale ligger en 1 schuine ligger. Zorg dat alles perfect haaks staat beide richtingen op, en zorg dat de positie overeenkomt met de positie van de eerder in het frame geplaatste liggers in de zijkanten van het frame. Doe dit voor beide torens.

aanbrengen van de constructies voor de voorzijde van de torens

Achterzijde noord toren

De achterzijde van de noordelijke toren bestaat ook uit 5 horizontale ligger met daartussen V vormige constructies. Helemaal bovenin de toren zit een verzwaarde, complexe vakwerkconstructie, en onderaan de toren komt een stervormige constructie.

Net als bij de voorzijde van de toren plaatsen we eerst alle horizontale ligger (gebruik het frame waar de voorkant al op gelijmd is) en plaatsen we 1 zijde van de V vormige delen en 1 zijde van het onderste kruis. Let er op dat er bovenin de toren genoeg ruimte is om de complexe constructie te plaatsen, wellicht zit hier een stukje H profiel in de weg van de bovenste verbindingsbalk. Haal dat eerst weg voor je de complexe constructie plaatst. De complexe constructie zit gelijk met de bovenkant van de achterste benen van de torens.

tower back north
onderdelen voor de achterkant van de noordelijke toren
De achterzijde van de noordelijke toren met bovenin de complexe constructie en onderin het kruis
detail van de kruisconstructie op de noordelijke toren

Achterzijde zuid toren

De achterzijde van de zuidelijke toren wijkt af in de zin dat deze 2 grotere complexe vakwerkconstructies heeft; 1 helemaal bovenin zoals bij de noordelijke toren, en 1 als de op 1 na onderste horizontale ligger. De positie van deze onderste vakwerkconstructie is in het midden van waar de zijdelingse horizontale balken geplaatst zijn. Het onderste kruis is daardoor ook iets kleiner dan in de noordelijke toren. Kijk eerst goed hoe de diverse delen van het kruis en de bij het complexe vakwerk behorende V balken in elkaar passen, en lijm dan alle delen op het frame. Let op, het onderste complexe vakwerkconstructie heeft als extra een tweetal platen waartussen de V vormige balken rusten. Deze V vormige balken zijn dus ook iets korter dan die van de overige.

De V vormige balken die in het bovenste vak komen, kunnen beter eerst even achterwege worden gelaten omdat die iets te lang zijn, het beste is om deze pas op maat te maken en te plaatsen als de hele toren in elkaar zit.

Tip: het is handiger om voordat de 2 grote vakwerkconstructies in de torens worden gelijmd, om eerst de 4 katrolwielen per constructie er in te plaatsen. Dat scheelt erg veel gepruts achteraf… ik had er zelf geen rekening mee gehouden en moest dus achteraf door de staanders van de toren heen boren om er bij te kunnen. Gebruik een stukje messing of plastic staaf.

tower back south
katrolhouders met wiel.. plaats de wielen voor je de constructie in de toren lijmt!
De zuidelijke toren, let op, de bovenste V constructie is weggelaten en wordt pas later op maat gemaakt, aangezien deze iets ingekort moeten worden.
detail van het kruis en de complexe katrolconstructie op de zuidelijke toren. Let goed op de positie van het complexe deel.

Als alles op zowel de noord als de zuid toren is aangebracht, kunnen de 2 zijframes er op gelijmd worden. Lijm alles goed in, en leg een gewicht bovenop de constructie om het geheel wat aan te drukken. Op deze manier kun je alles netjes op de goede plek schuiven en laten drogen. Let ook goed op dat de onderkant van de torens haaks en gelijk is, zodat de toren niet scheef of wankel is als deze rechtop staat. Gebruik een goede haakse metalen hoek om alles perfect recht te maken.

Als alles droog is, kunnen we alle missende delen van de V vormen aanbrengen.

plaatsen van de andere helft. De rest van de V vormige constructies pas als dit droog is. Rechts de metalen hoek om de boel recht en haaks te houden.
De complete noordelijke toren. De V constructie in het bovenste vak is achteraf geplaatst en moest op maat gemaakt worden.