Frame

In de zuidelijke toren bevindt zich het motorhuis en de daaraan gekoppelde bedieningscabine. Motorhuis en cabine, en de grondplaat waar deze op staat, wordt gelasercut bij snijlab uit 1mm styreen. De grondplaat moet 2mm dik worden, dus plakken we er 2 op elkaar.

Het frame waar de grondplaat in de toren op rust, is opgebouwd uit I binten die we zelf maken uit 1mm dik styreenplaat en styreen stroken van 2,5 x 0.5mm. Ook de grote 4 driehoeksteunen onder de cabine maken we op deze manier.

Eigengebouwde I binten

Hieronder staan de maten van de beide grote balken die in de zijkanten van de torens geplaatst moeten worden, en de driehoekige steunen die aan de cabinezijde komen (de grote, links) en de maat voor de kleine steunen die aan de achterkant van de toren tegen de dwarsbalken komen (rechts op de tekening)

De 2 dwarsbalken tussen deze balken worden op dezelfde wijze gebouwd.

Steunbalk opgebouwd uit 1mm styreen en stroken van 2,5 x 0,5 mm

Beide steunbalken komen dus IN de zijkant van de toren, en lopen dus ook door de schuine kruisconstructie heen, daarvoor moeten de onderste kruizen uit de schuine constructie verwijderd worden. Zoals hierboven te zien is kunnen de achterste 3 driehoeksteunen alvast tegen de balk gelijmd worden, de 4e kan pas op zijn plaats als de hele balk in de toren zit, zie hieronder.

Steunbalk in de toren, alle 4 de driehoeken ook geplaatst. De ruimte tussen de middensteunbalk en de voorkant van de toren is ca. 22-24mm. Gebruik de vloerplaat om de goede positie te bepalen, de ruimte hier is nodig om later het contragewicht tussen te kunnen laten zakken!

In de foto hierboven is ook goed te zien hoe de 2 dwarsbalken beide steunbalken verbinden.

De andere kant van de toren zit de steunbalk ook tussen de schuine constructie geschoven. De steunbalken worden ca. 3mm boven de horizontale vakwerkconstructies geplaatst.

Cabine en motorhuis

De bouw van de cabine en het motorhuis doen we m.b.v. een snijlab bouwplaat. Deze bouwplaat bevat al de onderdelen om de cabine en het motorhuis in elkaar te zetten. Het geheel bestaat uit een vloerplaat (opgebouwd uit 2 platen van 1mm) het motorhuis, de cabine, de zijkanten van het motorhuis, en de achterkant van het motorhuis.

De losse elementn kunnen gebouwd worden, maar lijm ze nog niet samen tot een samengesteld bouwwerk, anders krijg je het niet tussen de torens. Om het geheel in de torens te krijgen moet eerst het motorhuis vanaf de onderkant in de toren gebracht worden, zet deze ergens boven even vast met een stukje tape o.i.d. Schuif daarna de 2mm vloer vanaf de zijkant in de toren, wees heel voorzichtig met het inschuiven de 3D structuren zijn erg kwetsbaar. Als de plaat op zijn plek zit, kan deze op het frame gelijmd worden, en daarna kan het al aanwezige motorhuis op de vloer gezet worden. Daarna volgen de overige gedeeltes van het gebouw.

Het gebouw zelf is heel licht witgrijs, met een lichte beige tint. Dak is donkergrijs. De vloerplaat is jet bekende ISF groen, de rand van de vloerplaat is grijs.

De onderkant/binnenkant van het motorhuis wordt opengelaten om er mogelijk later een elektromotor met trommels in te kunnen plaatsen om de brug beweegbaar te maken.

Van links naar rechts, cabine, zijkant 1, motorhuis, achterkant en zijkant 2, gezien vanaf de achterkant van de toren
detail van de opbouw van de zijkanten en de cabine.
Alle 5 delen van het motorhuis los tegen elkaar gezet, let op de dubbele vloerplaat
De verdikte dakranden rondom het gebouw zijn gemaakt van 4 x 0.25mm strip