Hijsinstallaties
De hijsinstallaties van het val bestaan uit een 2 tal “TT” vormige constructies aan de kopse kanten van het val. De diverse onderdelen daarvan zijn te vinden in de snijlab lasercut plaat. Er zijn per kant 2 TT delen, 1 met uitsteeksel, en 1 zonder. Het deel met de uitsteeksel moet aan de achterkant van het portaal. Deze uitsteeksels zijn bedoeld om later de evenaars aan te bevestigen.
De TT delen zijn voorzien van een simpel gleuf systeem om ze in de staanders van de zijwanden te schuiven. Mogelijk moeten de onderzijdes van de TT delen ingekort worden om goed binnen de staanders te passen, zie plaatje. Als de voorkant en achterkant geplaatst zijn, kan de bovenkant er op, het witte deel op het plaatje hieronder. Daarna kunnen de beide uiteinden verder afgewerkt worden met de L vormige delen uit de plaat en wat stukjes styreen, zie detail foto’s. Naar keuze kan ook de onderkant van het portaal nog dichtgemaakt worden.
Als de hijsportalen aan beide kanten geplaatst en gepaintbrushed zijn (ik heb ze achteraf gespoten, goed de rails etc. afplakken!) dan kunnen de 4 katrolhouders op het portaal gelijmd worden (die heb ik wel vantevoren gespoten vanwege alle hoekjes).
Als laatste kunnen nu de 2 L schuine L profielen van het dak naar het hijsportaal aangebracht worden, en kunnen 2 stukjes van 2x4mm I profiel aangebracht worden om het hijsportaal met de zijwanden te verbinden. Ook kunnen nu tegen dit I profiel op elke hoek de 3 driehoekige steunen worden aangebracht, en de katrolwielen geplaatst.
Evenaars
De evenaars bestaan uit een basis, 2 verdelers en 6 stangen. Op onderstaande plaatjes is te zien hoe de evenaars in elkaar gelijmd moeten worden. Eenmaal in elkaar gezet kunnen ze met een M2 boutje en moertje aan de uitstekende delen van het hijsportaal worden aangebracht, zodat ze nog enigszins beweegbaar zijn, en afneembaar voor het geval de hijsinstallatie daadwerkelijk bedraad moet worden. Aan iedere evenaar zouden dus 12 kabels (touwtjes…) moeten komen die over de 2 hijswielen lopen bovenin de toren (dus 6 kabels per wiel), en aan het contragewicht worden vastgemaakt die in de toren op en neer gaat.