Draagconstructie
Voor dat we de daadwerkelijke hijsinstallaties op de torens aanbrengen, moet er eerst in beide torens nog een zware H balken draagconstructie aangebracht worden. Dit doen we handmatig, met behulp van wat stukjes Evergreen 287 en 285. De hoge horizontale ligger is 287, de verticale en schuine stukken is 285. Maak alles los van de toren netjes op maat, zorg dat de schuine kanten mooi aansluiten.
De hele constructie, in onderstaande plaatjes dus in het wit, wordt tussen de staanders van de torens gelijmd en rust op de bovenste horizontale vakwerkconstructie. Dek die plek af met een mooi schildje. Bij mij is dat niet helemaal goed gelukt, dat moet mooier kunnen!
Als de constructies gemaakt zijn kunnen deze in de torens worden gelijmd. Daarna komen er nog wat afwerkingen op geplaatst aan de voorkant van de toren. De bovenzijde van de afdekplaat (in rood) ligt gelijk met de bovenkant van de horizontale H balk. De afdekplaat wordt uit 0.5 mm styreen gemaakt.
Hijsinstallatie
Voor het aanbrengen van de hijsinstallatie en hijswielen etc. is het beste om eerst alle onderdelen los te maken en te spuiten, en waar nodig te bewerken zodat alles goed in elkaar past.
Bestudeer vantevoren goed hoe de constructie van de hijswielen in elkaar zit. Elk setje van 2 wielen bestaat uit een linker- een midden- en een rechtersteun, waartussen de wielen komen. Elk wiel is voorzien van een (afneembare!) kap. De kap bestaat uit de kap zelf en aan weerszijden de zijkanten waarmee de kap in de steunen geschoven kan worden. Zorg er voor het monteren en spuiten voor dat alles soepel in elkaar past. Met name de gedeeltes van de kappen die in de steunen schuiven, kunnen afhankelijk van de printkwaliteit problemen geven en moeten wellicht bijgewerkt/gevijld etc worden. De reden waarom de kappen afneembaar zijn is om later bij de kabels te kunnen die over de wielen heen het contragewicht in de toren verbinden met de evenaars op het val.
Als je tevreden bent met hoe alles werkt en past, kun je de 2 setjes van 2 wielen met de steunen op de correcte afstand van elkaar op een strook 1mm styreen plakken, die dan later in zijn geheel bovenop de horizontale ligger ad voorkant van de toren wordt gelijmd. De stroken met de 2 wielensets zijn hieronder op het plaatje te zien, links achter. Ook zie je bovenaan al een stukje frame voor de cabine en motorhuis, maar dat komt later.
Als alles gespoten is en mooi passend, dan kunnen de stroken met de wielsteunen boven de bovenste horizontale ligger worden geplaatst. Let op dat de staanders van de toren niet hoger zijn dan de asgaten in de steunen, kort de staanders desnoods eerst iets af. Later komen daar ook nog stroken styreen op van 0.5mm dus zorg dat ze lager zijn dan 0.5mm onder het asgat. De wielen kunnen nu ook gemonteerd worden dmv een 2mm messing asje, voor dat het geheel op de toren geplaatst wordt.
Tevens kan nu op de zuidelijke toren ook de 2 katrolhouders onder de hijswielen aan de voorzijde worden gelijmd. Op het plaatje hieronder zijn deze ook al voorzien van katrolwielen.
Nu kan de rest van de bovenbouw aangebracht worden. De hoofdcomponenten zijn een horizontale balk gemaakt van 2 H binten (Evergreen 277) die tegen elkaar geplakt zijn. Deze balk wordt aan de bovenzijde bovenop de toren geplaatst, zie foto. De afstand van de dubbele H binten tot de achterkant van de toren is 10mm. De 8 stuks H binten die vanaf de steunen daar bovenop liggen zijn ca. 33mm.
Daarnaast lopen er vanaf de hijswielsteunen H balken van 2x4mm die op de dubbele H balk rusten. (todo lengte in mm). Vanaf elke wielset dus 4 van deze balken.
Nu kunnen de 4 hijswielen in de steunen geplaatst worden mbv een stukje 2mm messing staaf. Uiteraard kan dat ook gedaan worden voor het geheel op de toren geplaatst wordt.
Nu kan ook de draagconstructie voor het platform tussen de wielsteunen geplaatst worden:
Om de basis van het hijsplatform compleet te maken moeten er op beide torens aan beide kanten nog 2 kleine steunen met een ovaal gat gemaakt worden, en daarbovenop een looppad. Zie foto’s.