Station Maas
Aantal overzichtsfoto’s van Station Maas, ik denk dat deze wel bekend zijn en ook op het forum al staan.
Op het station treffen we de 1003 aan (1953). Aan de linkerkant de Oostzeedijk, de pakhuizen aan de Admiraliteitskade, met daarachter (niet te zien) de gasfabriek van Kralingen. De trein komt binnengereden vanaf de driehoek Ceintuurbaan, over de (nu) Maasboulevard.
Deze kaart kwam ik tegen op de site van een modelbouwclub die station maas als kopstation aan het nabouwen waren. Helaas kan ik de site niet meer vinden. Wel mooi om te zien hoe de oude sporen liepen t.o.v. nu:
Ook goed te zien waar de spoorbrug naar het boerengat ooit lag. Die inham is na de aanleg van de maasboulevard gedempt. Er was tot een 10-15 tal jaar geleden nog wel iets van te zien in de vorm van dukdalven en iets van een bruggenhoofd, maar dat is met de nieuwbouw aldaar opgeruimd.
Dit is het sporen plan wat de modelbouwclub (in H0) aan het bouwen waren. Ze maakten er dan wel een doorgaand station van. Ook goed te zien hier de brug over de inham naar het Boerengat.
Dit zou de brug moeten zijn, heb helaas geen bronvermelding (deze staat volgens mij ook al ergens op het forum). Aan de overkant zou dan het huidige De Esch moeten zien met de waterzuivering (die er toen dus nog niet was).
Een latere foto toont dezelfde brug maar dan in 1944. De brug is verstevigd, en er is een gezonken binnenschip te zien in het water. We kijken zo te zien vanaf de Maaskade naar Station Maas, gezien het seinhuis in de verte, die we bij de foto van de NS 1003 ook zagen. Rechts onder de brug door gaan we naar het Boerengat.
Veel mensen weten dat het gedeelte van het water achter Oostzeedijk Boerengat heet, en het gedeelte aan de Honingerdijk, Buizengat. Wat niet veel mensen weten is dat het Buizengat oorspronkelijk helemaal tot het einde van de Honingerdijk door liep, tot aan de keerlus van de tram. Dat gedeelte is na de sloop van Station Maas gedempt, en staat nu o.a. het Adriaan Volkerhuis op.
Hier is het dempen van dit laatste stukje Buizengat te zien (1959). We zien dit waarschijnlijk vanaf de bebouwing aan de Honingerdijk thv nr 65. Links het huidige Buizengat, vlak voor ons zou nu het Adriaan Volkerhuis staan. Links in de verte De Hef, en daar vlak voor een woning/gebouw wat bij station Maas hoorde. Station Maas en het emplacement waren in 1957 al gesloten en snel daarna begon de afbraak.
Op onderstaande google maps kaart hebben we het over de driehoek A, de damwand is het dikke stuk van de driehoek:
Op onderstaande 3 foto’s is het Buizengat te zien vanaf de plek waar nu ongeveer het Adriaan Volkerhuis staat. De meest rechter foto staat al op het forum, andere 2 niet. We zien op de 3e foto de inmiddels gedempte gedeelte van het Boerengat. We kijken op foto 2 naar wat nu ‘De Specerijenhof’ heet. Toevallig heb ik daar afgelopen 20 jaar gewoond 🙂
Zo krijgen we een mooi bruggetje naar de Honingerdijk en de keerlus van de tram. Als we de Honingerdijk uit rijden richting De Esch, komen we de spoorwegovergang a/d Honingerdijk tegen, Op bovenstaande foto dus uiterst rechts bij het laatste gebouw. Op de google maps kaart zitten we dan bij C.
Steken we de spoorwegovergang over, en kijken we achterom, dan zien we de huidige Honingerdijk. Er is ook een tram bezig op de keerlus.
Aan de linkerkant dus de sporen naar het emplacement en Station Maas. Rechts begint de driehoek die de sporen afsplitst naar de Ceintuurbaan en richting Capelle ad IJssel en Krimpen. Dat stuk is al uitvoerig beschreven op het forum. Op de foto ook goed te zien de torenspits van de kerk ad Honingerdijk. Rechts beneden ligt nu het Excelsior stadion, en het Arboretum.
Lopen we iets verder door de Esch op, of eigenlijk de Oude Plantage, zien we hetzelfde beeld:
Kijken we vanaf hier naar rechts, dan zien we een hele zeldzame foto van de sporendriehoek naar Centuurbaan (buigt af naar links in beeld) en Capelle. Nu zouden we op deze plek de gebouwen van de Erasmus universiteit zien. Links in beeld zou de rotonde onder de van Brienenoordbrug liggen. Op de google maps kaart is bij B nog een kort dijkje te zien met fietspad, waar het spoor oorspronkelijk liep.
Volgen we de Ceintuurbaan richting Rotterdam Noord, vinden we hier nog een plaatje met onderschrift ‘Laan van Woudestein 1938’. Ik denk echter niet dat dit Laan van Woudestein is; we zien namelijk duidelijk de sporen splitsen in de driehoek; we staan hier letterlijk waarde splitsing begint, bij het brede portaal. Naar rechts buigen we af naar Maas, naar links naar Capelle. De Laan van Woudestein zou juist aan de andere kant van het spoor liggen.
Verderop de Ceintuurbaan komen we uiteraard de spoorwegovergang tegen op de ‘s Gravenweg, al lang en breed besproken op het forum. Daar staat een foto waarop nog wat meer te zien is qua gebouwen. Let ook op de ‘draisine’ links op het spoor!
Op onderstaande foto staat ‘spoorwegovergang Kralingse bos’. Ik vermoed dat dit de overgang is aan het einde van de Ceintuurbaan (huidige Bosdreef?), aan de overkant zouden we dan de Hoofdweg zien, tot in de jaren ’70 de hoofdweg van Rotterdam naar Utrecht, tot de A20 werd aangelegd en het Terbregseplein.
Als laatste nog een paar foto’s van station Maas en wat andere zaken.
Hier zien we links Station Maas. Goed te zien zijn de goederensporen aan de waterzijde.
Hier zien we een aanrijding op 18 april 1907 tussen motorrijtuig 26 en een lokje van de Kralingse gasfabriek op de Oostzeedijk thv. waar het spoor vanaf de Admiraliteit de dijk oversteekt naar de gasfabriek. Het gebouw staat er overigens nog steeds. Rechts op de achtergrond de gebouwen en masten van Station Maas.
Nog een aardige plaat van Stieltjesplein, groentewagens op de sporen van de Rosestraat, over Stieltesplein onder de zuidboog van Hef door:
Een vreemde eend in de bijt, hondekop (oh jee, klopt dat wel) in de winter op de Brede Hilledijk thv metrostation Rijnhaven. Dit was ergens in de jaren ’90… de rode Porsche was van een vriend van mij die daar woonde 🙂 de foto kwam ik een paar jaar geleden tegen op de site van Feijenoordse meesteren. Puur toeval! Dit is de enige foto die hij nu heeft van die auto!